Thursday, May 9, 2013


អង្គនៃនិច្ចសីល

បាណាតិបាត មានអង្គ ៥
  • ១ - បាណោ សត្វមានជីវិត
  • ២ - បាណសញ្ញិតា សេចក្តីដឹងថាសត្វមានជីវិត
  • ៣ -វធកចិត្តំ គិតនឹងសម្លាប់
  • ៤ -ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងសម្លាប់
  • ៥ - តេន មរណំ សត្វស្លាប់ដោយព្យាយាម
អទិន្នាទាន មានអង្គ ៥
  • ១ - បរបរិគ្គហិតំ ទ្រព្យដែលមានម្ចាស់គេហួងហែងរក្សា។
  • ២ - បរបរិគ្គហិសញ្ញិតា សេចក្តីដឹងថាទ្រព្យមានម្ចាស់គេហួងហែងរក្សា។
  • ៣ - ថេយ្យចិត្តំ គិតនឹងលួច។
  • ៤ - ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងលួច។
  • ៥ - តេន ហរណំ លួចបានមកដោយព្យាយាមនោះ
កាមេសុមិច្ឆាចារ មានអង្គ ៤
  • ១ - អគមនីយដ្ឋានំ ស្រ្តីដែលមិនគួរគប់រកគឺស្រ្តីដែលមានគេហួងហែងរក្សា
  • ២ - តស្មឹ សេវនចិត្តំ គិតនឹងសេពមេថុនធម្មនឹងស្រ្តីនោះ
  • ៣ - ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងសេពនូវមេថុនធម្ម
  • ៤ - មគ្កេន មគ្គប្បដិបាទនំ ញ៉ាំងមគ្គ និងមគ្គឲ្យដល់គ្នា។
មុសាវាទ មានអង្គ ៤
  • ១ - អតថំវត្ថុ វត្ថុមិនពិត។
  • ២ - វិសំវាទនចិត្តំ គិតនឹងពោលឲ្យខុស។
  • ៣ - តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមនឹងពោលឲ្យខុស។
  • ៤ - បរស្ស តទត្ថវិជាននំ ញ៉ាំងអ្នកដទៃឲ្យដឹងច្បាស់នូវសេចក្តីនោះ។
សុរាមេរយ មានអង្គ ៤
  • ១ - មជ្ជនីយវត្ថុ វត្ថុជាទីតាំងនៃសេចក្តីស្រវឹង គឺសុរានិងមេរ័យ។
  • ២ - បាតុកម្យតាចិត្តំ គិតបម្រុងនឹងផឹក
  • ៣ -តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមនឹងផឹកនូវទឹកស្រវឹងនោះ។
  • ៤ - តស្ស បានំ បានផឹកទឹកស្រវឹងនោះឲ្យកន្លងបំពង់កចូលទៅ។
អង្គនៃឧបោសថសីល
អង្គនៃសិក្ខាបទ បាណាតិបាត អទិន្នាទាន មុសាវាទ និងសុរាមេរយ មានដូចនៅក្នុងនិច្ចសីលដែរ។
អព្រហ្មចរិយា មានអង្គ ៤
  • ១ - ភេទនវត្ថុ វត្ថុជាទីទម្លាយនូវសីល គឺទ្វារទាំង ៣០ ចំពោះត្រង់ទ្វារណាមួយ។
  • ២ - សេវនចិត្តំ គិតនឹងសេព។
  • ៣ - តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមនឹងសេពនូវមេថុនធម្មនោះ។
  • ៤ - មគ្គេន មគ្គប្បដិបាទនំ ញ៉ាំងមគ្គ និងមគ្គឲ្យដល់គ្នា។
វិកាលភោជន មានអង្គ ៣
  • ១ - វិកាលោ កាលខុស គឺព្រះអាទិត្យជ្រេទៅហើយដរាបទល់អរុណរះ។
  • ២ -យាវកាលិកំ របស់ដែលគួរបរិភោគបានក្នុងកាល គឺតាំងពីអរុណរះឡើងដរាបដល់ថៃ្ងត្រង់។
  • ៣ -អជ្ឈោហរណំ បានលេបចូលទៅក្នុងបំពង់ក។
នច្ចគីតព្រមទាំង មាលារួមជាសិក្ខាបទមួយ មានអង្គ ៦
  • ១-នច្ចគីតាទិ ការលែ្បងមានរាំ និងច្រៀងជាដើម។
  • ២ -កត្តុកម្យតាចិត្តំ គិតបម្រុងនឹងធ្វើ ។
  • ៣ -សុតទស្សនត្ថាយគមនំ ទៅដើម្បីស្តាប់ ឬមើល ហើយបានស្តាប់រឺមើល។
  • ៤ - មាលាទិ វត្ថុសម្រាប់ប្រដាប់កាយមានកម្រងផ្កាជាដើម ។
  • ៥ -ធារណច្ឆន្ទតា សេចក្តីប្រាថ្នា នឹងប្រដាប់តាក់តែង។
  • ៦ - តស្ស ធារណំ បានប្រដាប់តាក់តែងនូវវត្ថុសម្រាប់ប្រដាប់កាយមានផ្កាកម្រងជាដើមនោះ។
ឧច្ចាសយន មានអង្គ ៣
  • ១-ឧច្ចាសយនមហាសយនំ ទីដេកទីអង្គុយដ៏ខ្ពស់ដ៏ប្រសើរហួសប្រមាណ។
  • ២-បរិភោគចិត្តំ គិតនឹងដេកឬអង្គុយ។
  • ៣ - បរិភោគករណំ បានដេកឬអង្គុយ។
   កាលបើឧបាសកឧបាសិកាប្រព្រឹត្តឲ្យកន្លងនូវសិក្ខាបទណាៗ លុះតែព្រមដោយ អង្គក្នុងសិក្ខាបទ នោះៗ ទើបបានឈ្មោះថាកន្លង បើមិនទាន់ព្រមដោយអង្គនោះ ក៏មិនបានឈ្មោះថាកន្លងនូវសិក្ខាបទនោះ ទេ។
អង្គនៃនិច្ចសីល និង ឧបោសថសីល ចប់តែប៉ុណ្ណេះ។ Counter

No comments:

Post a Comment